Taklimat Program Transisi & KIA2M

>> 02 January 2010



Pada 31 Disember 2009, SK Tedong telah mengadakan satu Taklimat Program Transisi & KIA2M. Taklimat ini diberikan kepada ibu bapa/penjaga murid-murid Tahun 1 yang akan memulakan sesi persekolahan pada 4 Januari 2010.
Program Transisi prasekolah ke Tahun 1 bertujuan:
1) Membantu murid menghadapi perubahan di dalam keadaan transisi dari pendidikan tidak formal di prasekolah/tadika ke pendidikan formal di tahun satu sekolah rendah.

2) Murid-murid dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran, guru-guru dan kawan baru dalam masa yang singkat.
3) Guru-guru dapat menyelaraskan keperluan kognitif, emosi, kerohanian dan jasmani murid secara menyeluruh sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran secara formal di Tahun 1.
4) Meningkatkan minat dan semangat murid untuk datang ke sekolah tanpa banyak masalah.


Program KIA2M pula berhasrat untuk memastikan semua murid tahun satu akan dapat menguasai kemahiran asas membaca dan menulis pada akhir tahun satu. Pada akhir program ini murid dapat: ~ menyebut huruf dan membunyikan suku kata; ~ mengeja dan membaca perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup; ~ membaca dan memahami ayat tunggal yang mudah; ~ menulis huruf, suku kata dan perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup; dan ~ menulis ayat tunggal yang mudah.

0 comments:

Hak cipta diubahsuai oleh SK Tedong. Untuk paparan yang cantik dan memuaskan, sila gunakan Mozilla Firefox 3 atau Internet Explorer 7 ke atas. SK Tedong tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang kehilangan data atau kerosakan perkakasan anda semasa melayari laman blog ini. Sekian terima kasih. Ingatlah tanggungjawab kita : "NEGARA KITA TANGGUNGJAWAB KITA"

Kembali ke ATAS