Fasa Ke 2 RAMADHAN

>> 23 August 2010

Tanpa disedari, waktu berjalan begitu pantas dan kita sekarang telah berada di fasa ke-2 bulan Ramadhan iaitu fasa pengampunan (maghfirah).

Bagi mereka yang terlepas peluang untuk mengaut imbuhan pada fasa pertama (rahmat), maka bersegeralah bangkit semula untuk mengejar dan mengambil peluang dengan sebaik-baiknya pada fasa ke-2 ini.

Marilah kita memperbanyakkan doa memohon keampunan dari Allah pada waktu ini. Ini adalah bonus yang diberikan Allah kepada kita dan janganlah kita melepaskannya. Banyakkan membaca doa ini :


اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنَّا


Allahumma innaka ‘afuuwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘annaa


Maknanya : Ya Allah, sesungguhnya engkau amat pemaaf, menyukai kemaafan, maka maafkanlah kami

Terjemahan perkataan :


اللَّهُمَّ (Allahumma) – Ya Allah

إِنَّكَ (innaka) – sesungguhnya engkau

عَفُوٌّ (‘afuuwun) – pemaaf

تُحِبُّ (tuhibbu) – menyukai

العَفْوَ (al-’afwa) – kemaafaan

فَاعْفُ (fa’fu) – maka maafkanlah

عَنَّا (‘annaa) – dari kami.


Ayuhlah kaum muslimin dan muslimat sekalian, kita melipatkali gandakan amalan pada bulan Ramadhan ini dan meneruskannya pada malam 10 terakhir dan semoga amalan baik yang kita lakukan pada bulan Ramadhan ini menjadi titik permulaan perubahan ke arah kebaikan untuk diri kita semua demi mencapai keredhaan Allah seterusnya mencapai kejayaan di dunia dan akhirat yang kekal abadi.

Sumber: Ustaz Abd Rahman bin Jamaan

Read more...

Ucapan Takziah Kepada Keluarga Allahyarham Cikgu Ishak

>> 20 August 2010

Pagi ini 20 Ogos 2010 bersamaan 10 Ramadhan 1431 H, seorang guru SK Tedong iaitu Cikgu Ishak Bin Hj. Abdollah telah kembali ke rahmatullah sebelum subuh pagi tadi. Seluruh warga SK Tedong mengucapkan salam takziah kepada keluarga Allahyarham Cikgu Ishak Bin Hj. Abdollah. Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama para syuhada dan solihin.
AL-FATIHAH.

Read more...

Selamat Datang Guru Baru

>> 17 August 2010

Selamat Datang dan Selamat Bertugas diucapkan kepada Puan Noraslinda binti Selamat yang telah mendaftarkan diri sebagai guru baru di SK Tedong pada 16 Ogos 2010. Beliau baru sahaja tamat pengajian KPLI di IPG Kampus Perlis dalam bidang Pendidikan Muzik/Kemahiran Hidup. SK Tedong merupakan sekolah pertama beliau berkhidmat. Seluruh warga SK Tedong mengalu-alukan kedatangan beliau.

Read more...

Pelancaran Bulan Kemerdekaan 2010

>> 16 August 2010

Pada 16 Ogos 2010, SK Tedong telah mengadakan Majlis Pelancaran Bulan Kemerdekaan 2010. Majlis pelancaran telah diadakan di Tapak Perhimpunan Rasmi sekolah bermula jam 7.40 pagi. Majlis ini telah dirasmikan oleh Tn. Hj. Mohd Ismail b. Puteh selaku Guru Besar SK Tedong. Objektif Program Bulan Kemerdekaan ialah mahu membina dan mendidik warga sekolah mempunyai rasa cinta kepada negara. Selain itu semangat patriotik dapat disemai agar sentiasa mengingati jasa dan pengorbanan negarawan-negarawan terdahulu dalam usaha memerdekakan, mempertahankan dan memajukan negara.
MERDEKA!



Sila klik di sini jika anda ingin melihat Album Gambar Majlis Pelancaran Bulan Merdeka SKT 2010.

Read more...

Pelancaran Bulan Membaca 2010

>> 09 August 2010


Pada 9 Ogos 2010 SK Tedong telah mengadakan Majlis Pelancaran Bulan Membaca. Majlis ini telah diadakan di Tapak Perhimpunan SKT. Majlis pelancaran ini telah dirasmikan oleh Guru Besar SKT iaitu Tuan Haji Mohd Ismail Bin Puteh. Objektif Bulan Membaca ini ialah untuk menambahkan lagi minat membaca buku-buku cerita/ilmiah di kalangan warga SKT terutamanya murid-murid. Pelbagai aktiviti menarik telah dirancang oleh Unit Pusat Sumber Sekolah di bawah kelolaan Puan Rohani Binti Ismail selaku Guru Media SKT. Pelbagai hadiah yang menarik juga akan disediakan bagi aktiviti-aktiviti yang dipertandingkan sepanjang Bulan Membaca ini. Semoga seluruh warga SKT akan mendapat manfaat daripada Bulan Membaca ini.
Sila klik di sini untuk melihat gambar-gambar majlis pelancaran di facebook.

Read more...

Hadiah Galakan

>> 02 August 2010



SK Tedong telah mengadakan Majlis Penganugerahan Hadiah Galakan NILAM (Bulan Julai) dan Galakan UPSR. Majlis ini diadakan pada 2 Ogos 2010 sewaktu perhimpunan rasmi mingguan sekolah. Hadiah Galakan NILAM kali ini bagi bulan Julai di mana Kelas 1 Melur dan 5 Bestari merupakan peminjam buku perpustakaan terbanyak. Hadiah Galakan UPSR pula bagi murid-murid Tahun 6 yang berjaya meningkatkan prestasi Bahasa Inggeris dan mendapat 5A di dalam Ujian Gerak Gempur dan Peperiksaan Pertengahan Tahun. Hadiah-hadiah telah disampaikan oleh Encik Anuar bin Abu Bakar (GPK 1). Tahniah kepada murid-murid yang berjaya. Diharapkan hadiah galakan ini akan terus menyemarakkan semangat semua murid untuk berjaya di dalam pelajaran.
TERUSKAN USAHA ANDA.

Read more...
Hak cipta diubahsuai oleh SK Tedong. Untuk paparan yang cantik dan memuaskan, sila gunakan Mozilla Firefox 3 atau Internet Explorer 7 ke atas. SK Tedong tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang kehilangan data atau kerosakan perkakasan anda semasa melayari laman blog ini. Sekian terima kasih. Ingatlah tanggungjawab kita : "NEGARA KITA TANGGUNGJAWAB KITA"

Kembali ke ATAS