Selamat Menduduki UPSR

>> 19 September 2010

Pada 21 - 23 September 2010, akan bermulalah UPSR 2010 bagi seluruh sekolah rendah di negara kita. Semoga semua murid Tahun 6 telah bersedia dan bersemangat untuk menduduki UPSR ini. Kepada murid-murid Tahun 6 SK Tedong, buktikan keunggulan anda dan semoga anda semua mencapai keputusan yang cemerlang, insyaAllah...

Read more...

Fasa Ke Tiga Ramadhan

>> 02 September 2010

Antara sedar dan tidak hari ini kita telah memasuki hari 23 kita berpuasa Ramadhan, ini bermakna kita sama-sama telah melangkaui fasa ke tiga Ramadhan . Fasa pertamanya Rahmah (kasih sayang Allah), kedua Maghfirah (Keampunan Allah) dan fasa ke tiganya ialah ( merdeka dari api neraka). Bulan Ramadhan yang dikenali juga sebagai Jihad menentang hawa nafsu, menjadikan kita semakin cekal dan waspada terhadap tertib, adab, aturcara yang tidak bertentangan dengan syariat Puasa itu sendiri yang dikhuatiri bukan sahaja akan mengurangkan fadhilat puasa bahkan silap-silap akan membatalkan puasa sehari suntuk itu.

Menanti di fasa terakhir Ramadhan ini ialah bebasnya dari api Neraka dalam ertikata setelah melalui dua Fasa Ramadhan, maka di penghujung Ramadhan janji Allah kepada manusia ialah terbebasnya manusia dari api neraka. Terbebasnya manusia dari api neraka ini merupakan hadiah Rabbul Jalil kepada mereka yang bersungguh-sungguh memenuhi Ramadhan dengan keyakinan , kepercayaan, ketelusan dan kesabaran mereka inilah yang akan diampunkan oleh Allah SWT. Fasa terakhir Ramadhan ini dianugerahkan oleh Allah SWT dengan malam Lailatul Qadar. Umat Islam akan memperoleh pahala dan keberkatan amalan dengan melebihi seribu bulan. Walau bagaimanapun ia hanya boleh diraih bagi mereka yang berusaha keras dengan mengikut tertib dan amalan yang telah digaris pandukan oleh para ahli ibadat dan salafussoleh.

Untuk mendapatkan kemuliaan dan keagungan malam fasa ketiga dan terakhir Ramadhan ini ialah dengan memperbanyakkan (1) berzikir, (2) bertakbir, (3) bertahlil, (4) berdoa, (5) beriktikaf, (6) bertadarus Al-Quran hingga khatam, (7) beristighfar dan (8) mendirikan Qiamullail.


Wallahua'lam.


Read more...
Hak cipta diubahsuai oleh SK Tedong. Untuk paparan yang cantik dan memuaskan, sila gunakan Mozilla Firefox 3 atau Internet Explorer 7 ke atas. SK Tedong tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang kehilangan data atau kerosakan perkakasan anda semasa melayari laman blog ini. Sekian terima kasih. Ingatlah tanggungjawab kita : "NEGARA KITA TANGGUNGJAWAB KITA"

Kembali ke ATAS